CEFR-IDELLO Virtual Training Modules

Facilitator: Denis Cousineau
Date:

This is a multi-day event.

Day 1Oct 14, 2021 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Day 2Oct 21, 2021 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Day 3Oct 28, 2021 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Day 4Nov 04, 2021 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Day 5Nov 25, 2021 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Day 6Dec 09, 2021 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Day 7Jan 13, 2022 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Day 8Jan 20, 2022 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Day 9Jan 27, 2022 (4:00 pm to 5:30 pm MDT)
Cost:
$90.00 (CAD)
Location: Virtual
Session Code: 22-FR-061
Focus: French (FI and FSL)

Target Audience

FSL Teachers

About this Learning Opportunity

October 14, 2021:  Atelier 1 - IDÉLLO & the CEFR - Comment et pourquoi faire ce lien CECR | How to incorporate the CEFR in teaching and learning in a second language context

Comment est-ce que ces ressources peuvent nous accompagner dans une pédagogie repensée et alignée sur le CECR.

  • grands principes du CECR: niveaux de croissance, différenciation, développement de 6 grandes compétences linguistiques.

How IDÉLLO resources help us redesign pedagogy and support the big ideas from the CEFR.

  • CEFR “Big Ideas”: growth and mindset and levels of proficiency, differentiated instruction and learning, 6 core learning skills. 

October 21, 2021:  Atelier 2 - Travailler la compétence de la compréhension orale de façon approfondie. | Deep Learning Strategies for Oral Comprehension

  • modélisation à partir de vidéos retrouvés sur IDÉLLO
  • stratégies avec écoutes multiples

  • Modelization and exemplars from the various resources found on IDÉLLO
  • Strategies to develop learner confidence: a scaffolded approach

October 28, 2021:  Atelier 3 - Créer l’approche actionnelle en s’inspirant des documents IDÉLLO | Creating Authentic Tasks with the Action-Oriented Approach 

  • créés des situations authentique
  • modélisation et discussions à partir de contenus IDÉLLO.
  • Création d’un scénario authentique
    • 7 critères selon le manuel sur l’approche actionnelle (ACPLS)
  • Jeu du gouvernement
    • Contenu en lien avec le Projet de loi.

  • Create authentic scenarios and tasks 
  • Modelization and examples of tasks from IDÉLLO resources
  • Creating authentic tasks
    • 7 criterias from the Action-Oriented Approach Handbook
  • The Government Game
    • Proposed new Bill of Law to improve democracy

November 4, 2021:  Atelier 4 - Les trois compétences à l’oral CO, PO, IO | The Three Oral Skills CO, PO, IO

  • Établir le lien enseignement, apprentissage et évaluation pour les trois compétences orales
  • Les ressources IDÉLLO au coeur d’une démarche étayée
  • Création de tâches pour l’évaluation formative dans un premier temps et évaluation sommative dans une démarche ultérieure 
  • étayage:  définir les étapes pour accentuer l’apprentissage, et améliorer les pratiques de rétroaction en mode formatif.
  • Modélisation à partir de contenus IDÉLLO

  • Establishing the link between teaching, learning and assessment for the three oral skills
  • IDÉLLO resources are at the heart of a scaffolded approach to learning
  • Creating tasks for formative evaluation first, and summative evaluation tasks at a later stage
  • Scaffolding: defining steps to enhance learning, and improve feedback practices in formative mode.
  • Modeling from IDÉLLO content

November 25, 2021:  Atelier 5 - Les trois compétences à l’oral CO, PO, IO (Atelier 4 cont.) | The Three Oral Skills CO, PO, IO (Atelier 4 continued)

  • Établir le lien enseignement, apprentissage et évaluation pour les trois compétences orales
  • Les ressources IDÉLLO au coeur d’une démarche étayée
  • Création de tâches pour l’évaluation formative dans un premier temps et évaluation sommative dans une démarche ultérieure 
  • étayage:  définir les étapes pour accentuer l’apprentissage, et améliorer les pratiques de rétroaction en mode formatif.
  • Modélisation à partir de contenus IDÉLLO

  • Establishing the link between teaching, learning and assessment for the three oral skills
  • IDÉLLO resources are at the heart of a scaffolded approach to learning
  • Creating tasks for formative evaluation first, and summative evaluation tasks at a later stage 
  • Scaffolding: defining steps to enhance learning, and improve feedback practices in formative mode.
  • Modeling from IDÉLLO content

December 9, 2021:  Atelier 6 - La grammaire en contexte | Grammar in Context

  • La grammaire demeure encore un élément clé vers la progression de toutes les compétences linguistiques.
  • La démarche pédagogique doit cependant refléter un virage important en tenant compte des attentes des programmes d’étude (le curriculum), des principes de différenciation liés au CECR ainsi qu’une démarche de grammaire en contexte.
  • En s’inspirant de documents disponibles sur le site de transformingfsl.ca on démontre comment les productions des élèves orales et écrites peuvent être accompagnées par ‘une grammaire en contexte’.
  • Les ressources IDÉLLO peuvent nous servir d’inspiration pour les productions des élèves

  • Grammar is still a key element towards the progression of all language skills.
  • The teaching approach must reflect a significant shift, taking into account the overall and specific expectations of the FSL Curriculum, the principles of differentiation linked to the CEFR, as well as a grammar in context approach.
  • Drawing inspiration from documents available on the transformingfsl.ca website, we demonstrate how students' oral and written productions can be supported by "a grammar in context approach". 
  • IDÉLLO resources can serve as inspiration for student written and oral productions

January 13, 2022:  Atelier 7 - L’évaluation | Assessment and Evaluation

  • L’évaluation du rendement de l’élève demeure une des tâches fondamentales du travail des enseignants.
  • Comment être ‘juste’, comment faire le lien évaluation formative, l’auto-évaluation, l’évaluation sommative.
  • Comment trouver un équilibre et évaluer toutes les compétences de façon authentique et surtout de permettre à tous les apprenants de progresser et d’augmenter leur confiance.

  • Assessment of student performance remains a fundamental teacher task. 
  • How to be ‘fair’, how to make the link between formative assessment, self-assessment, summative assessment. 
  • How to find a balance and assess all skills in a genuine way and above all, how to allow all learners to progress and increase their personal confidence via the assessment process.

January 20, 2022:  Atelier 8 - L’inclusion et le bien-être de tous les apprenants | Inclusion and Well-being of All Learners

  • Depuis 2015 et 2016 les programmes de FLS sont guidés par  des pratiques de plus en plus inclusives: c’est-à-dire appuis pour les élèves démontrant des difficultés d’apprentissage, appuis pour les élèves ‘apprenant de l’anglais comme langue seconde’ (ELL).
  • De son côté le CECR ainsi que les programmes d’études nous amènent vers des modèles multiculturels, plurilingues. Il s’agit donc pour nous de voir comment inclusifs nous sommes face à tous nos apprenants, peu importe leur culture ou leur origine ethnique et linguistique. Est-ce que nos apprenants racisés, nos apprenants autochtones se retrouvent dans nos programmes de FLS?
  • Idéllo se veut une ressource formidable pour appuyer ces démarches inclusives qui visent à briser les préjugés et à permettre ce modèle d’inclusion.

  • Since 2015 and 2016 FSL programs have been guided by inclusive practices: that is, FLS programs support every student demonstrating learning difficulties, and provide strong support for students' learning English as a second language ' (ELL). 
  • For its part, the CEFR as well as the FSL Curriculum lead us towards a multicultural and plurilingual model. It is therefore for us to see how inclusive we are with all our learners, regardless of their culture or their ethnic and linguistic origin. Do our racialized learners, and our Indigenous learners find their way into our FSL programs? 
  • Idéllo wants to be a great resource to support these inclusive approaches that aim to break down prejudices and enable this model of inclusion.

January 27, 2022:  Atelier 9 - Revue des Ateliers 1 à 8 | Review

  • Atelier 1 IDÉLLO & CECR - Comment et pourquoi faire ce lien CECR
  • Atelier 2 Travailler la compétence de la compréhension orale de façon approfondie.
  • Atelier 3 - Créer l’approche actionnelle en s’inspirant des documents IDÉLLO
  • Atelier 4 & 5  Les trois compétences à l’oral CO, PO, IO
  • Atelier 6 La grammaire en contexte
  • Atelier 7 L’évaluation
  • Atelier 8 L’inclusion et le bien-être de tous les apprenants

  • Atelier 1 - IDÉLLO & the CEFR - How to incorporate the CEFR in teaching and learning in a second language context
  • Atelier 2 - Deep Learning Strategies for Oral Comprehension
  • Atelier 3 - Creating Authentic Tasks with the Action-Oriented Approach
  • Atelier 4 & 5 - The Three Oral Skills CO, PO, IO
  • Atelier 6 - Grammar in Context
  • Atelier 7 - Assessment and Evaluation
  • Atelier 8 - Inclusion and Well-being of All Learners 

This session addresses the LQS competencies

  • #2: Modeling Commitment to Professional Learning
  • #3: Embodying Visionary Leadership
  • #4: Leading a Learning Community
  • #6: Providing Instructional Leadership
  • #7: Developing Leadership Capacity

This session addresses the TQS competencies

  • #2: Engaging in Career-Long Learning
  • #3: Demonstrating a Professional Body of Knowledge

This learning opportunity is being subsidized through funding from Alberta Education.

About the Facilitator

Denis Cousineau


I have retired from my teaching career in January 2018. Since then, I have been fully active as a CEFR expert across the country and have been collaborating closely with Groupe Média TFO to support an important pedagogical shift in the wonderful world of the French Classrooms in all of the programs offered, French Immersion and all of the FSL streams( Core French, Extended or Intensive French).  I have taught in French Immersion and Core French for 32 years in Ottawa with Ottawa Carleton District School Board. Since the summer of 2009 I have been involved in an ongoing project in the province of Ontario re: the impact of the CEFR in regards to improving student success in French. I was the DELF Director for the OCDSB DELF Centre in Ottawa. Over the past 10 years we have tested over 15 000 students in Ontario and are in the middle of huge transformations in the world of FSL.


J'ai pris ma retraite d'enseignant en janvier 2018. Depuis, je suis pleinement actif comme expert du CECR à travers le pays et je collabore étroitement avec le Groupe Média TFO pour soutenir un changement pédagogique important dans le monde merveilleux de la classe de français langue seconde dans tous les programmes offerts, l’immersion française et tous les volets du FLS (français de base ou français intensif (extended French). J'ai enseigné en immersion française et en français de base pendant 32 ans à Ottawa avec le conseil scolaire OCDSB. Depuis l'été 2009, je participe à un projet encore en action dans la province de l'Ontario concernant l'impact du CECR sur l'amélioration de la réussite des élèves en français. J'ai été le directeur du centre DELF  d'OCDSB à Ottawa. Au cours des dix dernières années, ce centre aura testé tout près de 15 000 étudiants  pour le DELF.