La littératie: une mission continue | Literacy: an ongoing mission

This session has been completed.
Facilitator: Leo-James Levesque
Date:September 01, 2021
Time:12:15 pm to 1:15 pm MDT
Cost:
Location: Virtual
Session Code: 22-DD-GY-LJL-002
Type:
Webinar
Focus: District Days French (FI and FSL) French Immersion

Target Audience

French Immersion Teachers (Grades K-12)

About this Learning Opportunity

Les élèves qui développent leurs compétences en littératie utilisent mieux le langage et les images pour lire, écrire, écouter, parler, voir, représenter et penser de façon critique.  Chaque jour, les enseignants doivent fournir aux élèves l’occasion de discuter, d’écouter, de lire et d’écrire.  Ils doivent adapter et choisir des activités d’apprentissage en fonction des besoins individuels des élèves afin de favoriser leur réussite et maintenir leur motivation d’apprendre.  Cet atelier amènera les participants à réfléchir sur cette mission continue.

Students who develop their literacy skills make better use of language and visuals to read, write, listen, speak, see, represent and think critically. Every day, teachers should provide students the opportunity to discuss, listen, read and write. Teachers must adapt and choose learning activities according to the individual needs of the students to promote their success and maintain their motivation to learn. This workshop will lead participants to reflect on this ongoing mission.

This session addresses the LQS competencies

  • #2: Modeling Commitment to Professional Learning
  • #3: Embodying Visionary Leadership
  • #4: Leading a Learning Community
  • #6: Providing Instructional Leadership
  • #7: Developing Leadership Capacity

This session addresses the TQS competencies

  • #2: Engaging in Career-Long Learning
  • #3: Demonstrating a Professional Body of Knowledge
  • #4: Establishing Inclusive Learning Environments

This learning opportunity is being subsidized through funding from Alberta Education.

About the Facilitator

Léo-James Lévesque  est professeur adjoint avec la School of Education de St. Thomas University, à Fredericton, au Nouveau-Brunswick, Canada. Il compte plus de 30 années d'enseignement de la langue française dans les programmes d'immersion. Expert en littératie, Léo-James a pour mission de transmettre le goût de lire et d'écrire aux enfants. Il a participé à la conception et à l'élaboration de plusieurs ressources pédagogiques. Il est notamment l'auteur de plusieurs livres de littérature jeunesse. Léo-James a reçu le prix d'excellence André-Obadia de l'Association canadienne des professionnels d'immersion pour sa contribution exceptionnelle à la promotion de l'apprentissage du français au Canada. Léo-James est également lauréat de la Bourse Hilroy de la Fédération des enseignants et enseignantes francophones du Canada pour souligner son innovation pédagogique. De plus, Léo-James a été sélectionné comme récipiendaire du prix de membre honoraire à vie par l’Association canadienne des professeurs de langues secondes, pour sa contribution à l’avancement de l’enseignement des langues secondes tout au long de sa brillante carrière.


Léo-James Lévesque  is an Assistant Professor with the School of Education at St. Thomas University, in Fredericton, New Brunswick. He has more than 30 years of teaching experience in immersion programs. An expert in literacy, Léo-James' mission is to share his joy of reading and writing to children. He has published several educational resources which are used across Canada. He has authored several children's books. Léo-James received the André-Obadia Award of Excellence from the Canadian Association of Immersion Professionals for his exceptional contribution to the promotion of French learning in Canada. Furthermore, Léo-James is a recipient of the Hilroy Fellowship Award presented to him by the Federation of Francophone Teachers of Canada to highlight his innovation in education. Léo-James is also a recipient of the Honorary Lifetime Membership Award presented to him by the Canadian Association of Second Language Teachers to highlight his contribution to the advancement of second language education through his distinguished career.