La lecture : Comment les élèves peuvent démontrer leurs compréhensions? | Reading : How Can Students Demonstrate Reading Comprehension?

Facilitator: Leo-James Levesque
Date:December 13, 2021
Time:4:00 pm to 5:30 pm MDT
Cost:
$10.00 (CAD)
Location: Virtual
Session Code: 22-FR-044
Type:
Webinar
Focus: French (FI and FSL) French Second Language

Target Audience

French Immersion Teachers (Grades 3 to12)

About this Learning Opportunity

La compréhension en lecture d'un élève est souvent évaluée en classe en rédigeant des résumés et en répondant à des questions à la suite de la lecture d'un texte. Malheureusement, cette stratégie ne stimule souvent pas l'élève à s'engager véritablement dans son apprentissage. Cet atelier présentera des stratégies d’enseignement qui permettent aux élèves de démontrer leur compréhension de manière créative et pratique.  

A student's reading comprehension is often assessed in the classroom by writing summaries and answering questions after reading a text. Unfortunately, this strategy often does not stimulate the student to truly engage in their learning. This workshop will introduce teaching strategies that allow students to demonstrate their understanding in creative and practical ways.

This session addresses the LQS competencies

  • #2: Modeling Commitment to Professional Learning
  • #3: Embodying Visionary Leadership
  • #6: Providing Instructional Leadership

This session addresses the TQS competencies

  • #2: Engaging in Career-Long Learning
  • #3: Demonstrating a Professional Body of Knowledge
  • #4: Establishing Inclusive Learning Environments

This learning opportunity is being subsidized through funding from Alberta Education.

About the Facilitator

Léo-James Lévesque  est professeur adjoint avec la School of Education de St. Thomas University, à Fredericton, au Nouveau-Brunswick, Canada. Il compte plus de 30 années d'enseignement de la langue française dans les programmes d'immersion. Expert en littératie, Léo-James a pour mission de transmettre le goût de lire et d'écrire aux enfants. Il a participé à la conception et à l'élaboration de plusieurs ressources pédagogiques. Il est notamment l'auteur de plusieurs livres de littérature jeunesse. Léo-James a reçu le prix d'excellence André-Obadia de l'Association canadienne des professionnels d'immersion pour sa contribution exceptionnelle à la promotion de l'apprentissage du français au Canada. Léo-James est également lauréat de la Bourse Hilroy de la Fédération des enseignants et enseignantes francophones du Canada pour souligner son innovation pédagogique. De plus, Léo-James a été sélectionné comme récipiendaire du prix de membre honoraire à vie par l’Association canadienne des professeurs de langues secondes, pour sa contribution à l’avancement de l’enseignement des langues secondes tout au long de sa brillante carrière.


Léo-James Lévesque  is an Assistant Professor with the School of Education at St. Thomas University, in Fredericton, New Brunswick. He has more than 30 years of teaching experience in immersion programs. An expert in literacy, Léo-James' mission is to share his joy of reading and writing to children. He has published several educational resources which are used across Canada. He has authored several children's books. Léo-James received the André-Obadia Award of Excellence from the Canadian Association of Immersion Professionals for his exceptional contribution to the promotion of French learning in Canada. Furthermore, Léo-James is a recipient of the Hilroy Fellowship Award presented to him by the Federation of Francophone Teachers of Canada to highlight his innovation in education. Léo-James is also a recipient of the Honorary Lifetime Membership Award presented to him by the Canadian Association of Second Language Teachers to highlight his contribution to the advancement of second language education through his distinguished career.