Learning Opportunity

Dual Track Schools: Structured Literacy in the New K-3 Curriculum (three part Series)

This session has been completed.
Registration Closed
Webinar will be recorded
Facilitators: Kelly Gibbs Marylou Gammans
Date:

This is a multi-day event.

Day 1Jan 11, 2023 (3:45 pm to 5:15 pm MDT)
Day 2Jan 18, 2023 (3:45 pm to 5:15 pm MDT)
Day 3Jan 25, 2023 (3:45 pm to 5:15 pm MDT)
Cost:
No Charge
Location: Virtual
Session Code: 23-NC-149
Focus: Inclusive Education French Language (FI, FLAL, FSL, Fran├žais) Curriculum Implementation and Pedagogy English Language Arts, Literacy and Literature

Target Audience

French Immersion Teachers, School Based Administrators, Instructional/Learning coaches, Inclusive Learning Teachers, District Leaders/Consultants, Educational/Instructional Assistants, Specialist who work directly with students

About this Learning Opportunity

Objectifs de la littératie structurée dans les écoles à double voie :

  • Apprendre ce qu'est la littératie structurée et comment elle soutient le nouveau curriculum de la maternelle à la 3e année. 
  • Comprendre le système d'enseignement de la conscience des sons et des symboles en lecture et en écriture.
  • Apprendre ce qu'est un MUR SONORE et comment il est utilisé pour soutenir l'apprentissage des élèves. 

Cette opportunité est offerte en anglais et en français, pour les écoles à double voie OU pour des sessions uniques en anglais seulement ou en français seulement.

Joignez-vous à nous pour une occasion d'approfondir votre pratique d'enseignement en vous engageant dans le développement systématique et explicite de l'enseignement de la littératie, au service de tous les apprenants en langue. Nous examinerons comment l'alphabétisation structurée peut servir les apprenants dans nos classes d'immersion française et d'anglais.

Les éléments de la littératie structurée sont spécifiques et visent à soutenir tous les apprenants, de ceux qui recherchent une plus grande connexion avec le code de la langue, à ceux qui ont des difficultés avec les sons. La littératie structurée comprend des éléments d'enseignement similaires dans les deux langues, chaque langue ayant son propre rythme d'enseignement. 

Cette série de webinaires se déroulera de septembre à novembre et offrira la possibilité de s'inscrire à des sessions de coaching/soutien avec votre classe ou votre école. Les webinaires dureront 1,5 heure et comprendront des processus et des stratégies pédagogiques que les enseignants pourront mettre en œuvre dans leur classe.

Cette approche fondée sur la recherche encouragera les élèves de l'immersion française qui ont des difficultés en lecture à accéder aux compétences nécessaires pour rester dans le programme, car, comme le montre la science, lorsque nous avons des difficultés dans une langue, elles sont généralement les mêmes dans toutes les langues. Il en va de même pour les élèves anglophones.

Nous avons hâte de vous rencontrer et de partager avec vous ce voyage de réflexion vers une approche active et inclusive de la littératie.

Objectif de chaque session :

Session 1: Aperçu de la littératie structurée et introduction à la conscience phonologique.

Session 2: Conscience phonologique/Murs de sons (conscience phonémique, conscience des sons et des symboles, décodage, reconnaissance des mots)

Troisième session: Vocabulaire et morphologie


Objectives for Structured Literacy in Dual Track Schools:

  • Learn what Structured Literacy IS & how it supports the new K-3 Curriculum 
  • Understand the system for teaching SOUND/SYMBOL awareness in reading and in writing
  • Learn what a SOUND WALL is and how it is used to support student learning 

This opportunity is offered in both English and French, for dual track schools OR for single sessions in English only or in French only.

Please join us for an opportunity to deepen your teaching practice through engaging in systematic and explicit development of literacy instruction, serving all language learners. We will look at how Structured Literacy can serve learners in our French Immersion and English classrooms.

The Elements of Structured Literacy are specific and are meant to support all learners, from those who seek greater connection with the language code, to those who struggle with sounds.  Structured Literacy includes similar elements of instruction in both languages, with each language having its unique rhythm of instruction. 

This webinar series will run from September to November and with opportunities to sign up for coaching/support sessions with either your grade or school. The webinars will be 1.5 hours and include instructional processes and strategies for teachers to implement in their classroom.  

This researched-backed approach will encourage French Immersion students struggling with reading to access the necessary skills to stay in the program because as science shows, when we struggle in one language, it is usually the same in all languages. The same holds true for English speaking students.

We look forward to meeting you, and sharing with you in this reflective journey forward, toward an active and inclusive approach to literacy.


Focus of Each Session:

Session One: Overview of Structured Literacy and an Intro to Phonological Awareness

Session Two: Phonological Awareness/Sound Walls (phonemic awareness, sound/symbol awareness, decoding, word recognition) 

Session Three: Vocabulary and Morphology

This session addresses the LQS competencies

  • #2: Modeling Commitment to Professional Learning
  • #4: Leading a Learning Community

This session addresses the TQS competencies

  • #2: Engaging in Career-Long Learning
  • #3: Demonstrating a Professional Body of Knowledge

This learning opportunity is being subsidized through funding from Alberta Education.

Facilitators

Kelly Gibbs

Kelly has spent her educational career supporting students with a variety of needs and supporting staff building instructional strategies. She wanted to know more about how students learn and why they had difficulty learning...so back to school she went! As a teacher and a Reading Specialist, Kelly holds a Masters degree from the University of Alberta in the area of language... Read more »

Marylou Gammans

Marylou has been a proponent of French language learning since the inception of programmes in Western Canada in the early 1970’s, first as a student, and later as a teacher in Alberta. Currently supporting teachers in all three streams of French in Alberta schools, Marylou continues to share her passion for multilingual learning by supporting teachers with the assistance and resources... Read more »