Learning Opportunity

Habilitation initiale des évaluateurs-correcteurs DELF

This session has been completed.
Facilitator: Lesley Doell
Date:

This is a multi-day event.

Day 1Feb 17, 2022 (8:45 am to 4:00 pm MDT)
Day 2Feb 18, 2022 (8:45 am to 4:00 pm MDT)
Day 3Mar 17, 2022 (8:45 am to 4:00 pm MDT)
Day 4Mar 18, 2022 (8:45 am to 4:00 pm MDT)
Cost:
No charge
Location: St. Albert (St. Albert Public Schools Division Office)
60 Sir Winston Churchill Avenue
Google Map
Session Code: 22-FR-104
Focus: French Language (FI, FLAL, FSL, Français)

Target Audience

Enseignants de français langue seconde, enseignants de l’immersion française et enseignants de français langue première (M à 12) | French as a second language teachers, French Immersion Teachers and French as a first language teachers (K to 12)

About this Learning Opportunity

Please note Covid Protocols in place for In person training.

Objectifs généraux

Cette formation vise à renforcer les connaissances des stagiaires sur les niveaux du Cadre européen commun de référence pour les langues et à harmoniser les pratiques évaluatives (en production écrite et en production orale) en fonction descritères d’évaluation des épreuves DELF : niveaux A1, A2, B1 et B2.

Contenu de la formation

Ce module de 28 heures, dispensé sur quatre jours, permet aux stagiaires de devenir officiellement correcteurs et examinateurs DELF. Il y aura une présentation des fondements théoriques de la certification et harmonisation avec le CECRL.

Modalités de travail

La formation est conçue selon une approche participative et interactive alternant les séances de réflexion théorique et les ateliers pratiques.

À l’issue de la formation, une attestation d’habilitation de correcteur examinateur valable pour cinq ans sera délivrée par France Éducation Internationale. La délivrance de cette attestation est soumise à la participation à l’ensemble de la formation et aux résultats obtenus lors des études de cas et de l’évaluation individuelle finale.


General objectives


This training aims to strengthen the trainees' knowledge of the levels of the Common European Framework of Reference for Languages and to harmonize assessment practices (in written production and in oral production) according to the assessment criteria of DELF tests: levels A1, A2 , B1 and B2.

Training content


This 28-hour module, given over four days, allows trainees to officially become DELF correctors and examiners. There will be a presentation of the theoretical foundations of certification and harmonization with the CEFR.


Working methods


The training is designed according to a participatory and interactive approach alternating theoretical reflection sessions and practical workshops.
At the end of the training, a proofreader examiner accreditation certificate valid for five years will be issued by France Éducation Internationale. The issuance of this certificate is subject to participation in the entire training course and to the results obtained during the case studies and the final individual assessment.

This session addresses the LQS competencies

  • #2: Modeling Commitment to Professional Learning
  • #4: Leading a Learning Community

This session addresses the TQS competencies

  • #2: Engaging in Career-Long Learning
  • #4: Establishing Inclusive Learning Environments

This learning opportunity is being subsidized through funding from Alberta Education.

About the Facilitator

Conseillère pédagogique nationale en immersion française pour l'Association canadienne des professionnels en immersion (ACPI), Lesley a également eu l’honneur de servir dix ans à son conseil d’administration, y compris 4 ans en tant que présidente. Titulaire d’une maîtrise en éducation du Centre de recherche en études franco-ontariennes de l'Université de Toronto, elle encadre également des futurs enseignants au niveau postsecondaire.  Elle est formatrice DELF depuis 2007 et ancienne chef d’un centre DELF. Elle dirige également les initiatives pour le comité national DELF.  Lesley est récipiendaire de l'Ordre des palmes académiques de la République française pour son travail de promotion de la langue et de la culture françaises. Elle est ravie de partager et travailler avec les collègues à l'échelle mondiale, ainsi qu'au niveau national et provincial. 


A national French immersion educational advisor for the Canadian Association of Immersion Professionals (ACPI), Lesley also had the honor of serving ten years on its Board of Directors, including four years as President. With a master's degree in education from the Center for Research in Franco-Ontarian Studies at the University of Toronto, she also supervises future post-secondary teachers. She has been a DELF trainer since 2007 and former head of a DELF center. She also leads initiatives for the DELF national committee. Lesley is a recipient of the Order of Academic Palms of the French Republic for his work in promoting French language and culture. She is excited to share and work with colleagues globally, as well as nationally and provincially.