Enseignement explicite de la lecture au primaire / Explicite Teaching of Reading in the Elementary Classroom

Registration closes:
Apr 12, 2021 at 11:00 pm
Facilitator(s): Léo-James Lévesque
Date:April 12, 2021
Time:4:00 pm to 5:30 pm MDT
Cost:
No charge
Location: Virtual
Type:
Webinar
Course code: 21-FR-294

Target Audience

K - 4 French Immersion Teachers

About this learning opportunity

Please note: the webinar information (link and how to access the webinar) will be emailed to you 2 hours prior to the webinar start time (MDT). If you have not received the webinar link by then, please email info@erlc.ca. 

L’enseignement explicite de la lecture est une méthode de réflexion active par laquelle le professionnel de l'enseignement segmente une leçon en étapes plus petites et donne le soutien nécessaire, ou étayage, pour amener les élèves vers l’autonomie et la maîtrise de la lecture. Les méthodes d’enseignement explicite conviennent à tous les élèves mais elles sont particulièrement efficaces pour augmenter le rythme d’apprentissage des élèves qui connaissent des difficultés sur le plan scolaire. Dans cet atelier, les participants apprendront comment utiliser l’enseignement explicite pour enseigner à lire.

Explicit reading instruction is a method of active reflection whereby the educator segments a lesson into smaller steps and provides the necessary support, or scaffolding, to move students toward autonomy and reading fluency. Explicit teaching methods are suitable for all students, but they are particularly effective in increasing the pace of learning for students who are struggling academically. In this workshop, participants will learn how to use explicit instruction to teach reading.

This learning opportunity is being subsidized through funding from Alberta Education.

About the facilitator(s)

Léo-James Lévesque est professeur adjoint avec la School of Education de St. Thomas University, à Fredericton, au Nouveau-Brunswick, Canada. Il compte plus de 30 années d'enseignement de la langue française dans les programmes d'immersion. Expert en littératie, Léo-James a pour mission de transmettre le goût de lire et d'écrire aux enfants. Il a participé à la conception et à l'élaboration de plusieurs ressources pédagogiques. Il est notamment l'auteur de plusieurs livres de littérature jeunesse. Léo-James a reçu le prix d'excellence André-Obadia de l'Association canadienne des professionnels d'immersion pour sa contribution exceptionnelle à la promotion de l'apprentissage du français au Canada. Léo-James est également lauréat de la Bourse Hilroy de la Fédération des enseignants et enseignantes francophones du Canada pour souligner son innovation pédagogique.


Léo-James Lévesque is an Assistant Professor with the School of Education at St. Thomas University, in Fredericton, New Brunswick.  He has more than 30 years of teaching experience in immersion programs. An expert in literacy, Léo-James's mission is to share his joy of reading and writing to children. He has published several educational resources which are used across Canada. He has authored several children's books. Léo-James received the André-Obadia Award of Excellence from the Canadian Association of Immersion Professionals for his exceptional contribution to the promotion of French learning in Canada. Léo-James is also the recipient of the Hilroy Fellowship Award presented to him by the Federation of Francophone Teachers of Canada to highlight his innovation in education.