This session has been completed.

Supporting our French Immersion students to be competent in the second language

Registration Closed
Facilitator(s): Denis Cousineau
Date:November 29, 2019
Time:8:30 am – 3:30 pm
Cost:
No charge
(includes lunch, which is not prepared in a nut/gluten-free environment)
Location: Sherwood Park (Elk Island Catholic Schools)
310 Broadview Road
Google Map
Course code: 20-FR-229

Target Audience

French immersion teachers K-12

About this learning opportunity

This session is offered in French

Le travail des enseignants au quotidien est tout un défi. En immersion, on n’y échappe pas : comment améliorer l’expérience d’apprentissage des élèves, leur autonomie, leur motivation et leur confiance en eux ? Comment faire le lien entre le curriculum, le compétences fournit dans le CECR (Cadre européen commun de référence)ainsi que toutes les nouvelles stratégies d’enseignement comme la différenciation, la littératie équilibrée, l‘approche par l’enquête, l’approche par compétences? 

Durant cet atelier interactif d’une journée animé par Denis Cousineau, ils s’approprieront des outils de modélisation afin de créer des situations authentiques et réelles engageant davantage leurs élèves, développant leurs compétences de communication tant à l’oral qu’à l’écrit.

Buts de la session:

Importance de promouvoir une culture scolaire qui valorise l'apprentissage du français

Stratégies visant à aider les parents et les élèves à comprendre les avantages de l'apprentissage d'une langue seconde


Stratégies pour promouvoir la confiance linguistique - des tâches authentiques, l’intégration de l'apprentissage, l’intégration de la production orale, écrite, la compréhension orale, écrite, et la différenciation


Stratégies pour intégrer  la production orale, écrite, la compréhension orale, écrite afin de renforcer les conventions linguistiques


The day-to-day work of teachers is a challenge. How to improve students’ learning experience, their independence, motivation, and self-confidence? How to build a bridge between the curriculum, the guidelines of the CEFR (Common European Framework of Reference) and all new teaching strategies such as differentiation, balanced literacy, inquiry learning, skills-based approach, etc.? 

During this interactive workshop led by Denis Cousineau, they will appropriate modeling tools to create authentic and real tasks that engage more their students, developing their communication skills both orally and in writing.


Session Outcomes:

Importance of promoting a school and classroom culture that places a high value on learning French

Strategies to support parents and students' understanding of  the benefits of learning a second language


Strategies to instill confidence in my FI students - authentic tasks, scaffolding the learning, integration of listening, speaking, reading and writing, differentiation, assessment


Tools and strategies to integrate listening, speaking, reading and writing to strengthen the language conventions


Understanding the underpinnings of the Common European Framework to inform teacher instructional and assessment practice corresponding to student proficiency level

About the facilitator(s)

Originaire du Nord de l’Ontario, Denis Cousineau a enseigné en immersion française pendant près de 30 ans. Conseiller pédagogique à l’Ottawa-Carleton District School Board, il a fait partie de l'équipe du projet pilote lancé par le ministère de l’éducation de l’Ontario pour mettre en place le DELF en Ontario. Expert reconnu et formateur DELF-DALF certifié, il livre des ateliers interactifs et des conférences inspirantes depuis près de 10 ans. 


Native from Northern Ontario, Denis Cousineau has taught in French Immersion for almost 30 years. He was an educational advisor at the Ottawa-Carleton District School Board and was part of the team of the Ontario Ministry of Education pilot project to implement the CEFR and DELF in Ontario. As a recognized expert and DELF-DALF certified trainer, Denis Cousineau delivers interactive workshops and inspirational conference for nearly 10 years.