This session has been completed.

Compréhension du Transfert d'Apprentissage • Making Sense of Learning Transfer (French Session)

Registration Closed
Facilitator(s): Nathalie Lauriault
Date:August 27, 2019
Time:8:30 am – 3:30 pm
Cost:
$50.00
(includes lunch, which is not prepared in a nut/gluten-free environment)
Location: Edmonton (Fantasyland Hotel)
17700 - 87 Avenue
Google Map
Course code: 19-FR-520

Target Audience

professeurs d'immersion française, professeurs de français langue seconde, les leaders du système • French Immersion Teachers, FSL Teachers, System Leaders

This session is being offered in FRENCH

About this learning opportunity

Les innovateurs n’innovent pas sans une compréhension profonde du fonctionnement du monde. En se fondant sur leur savoir, ils utilisent leur compréhension conceptuelle pour résoudre de nouveaux problèmes. Cet atelier fournit des outils aux enseignants pour aider les élèves à découvrir des relations conceptuelles et à les transférer dans de nouvelles situations.

Cet atelier montre aussi aux enseignants quels moyens utiliser pour aider les élèves à se construire des schémas pour leur faciliter l’acquisition de la compréhension approfondie et leur capacité à résoudre des problèmes complexes à travers le transfert d’apprentissage.

Intentions d’apprentissage:

  • Étudier le rôle de la compréhension conceptuelle pour la récupération de faits, la profondeur de la compréhension et le transfert de l'apprentissage.
  • Comprendre que le transfert est à la fois un moyen et une fin.
  • Examiner l’importance de la pensée critique et de la métacognition dans le transfert de l’apprentissage.

Innovators don’t invent without a deep understanding of how the world works. With this foundation, they apply conceptual understanding to solve new problems. This workshop provides tools for how to help students uncover conceptual relationships and transfer them to new situations.

This workshop demonstrates practical ways teachers can begin to build the schema in students’ brains that facilitates deeper understanding and the ability to unlock complex problems through
learning transfer.

Learning Intentions:

  • Investigate the role of conceptual understanding in retrieval of information, depth of understanding and transfer of learning.
  • Understand that transfer is both a means and an end.
  • Examine the importance of quality thinking and metacognition in transfer of learning.

 

 

This session addresses the TQS competency #3: Demonstrating a Professional Body of Knowledge

About the facilitator(s)

NATHALIE LAURIAULT est co-auteure du livre Tools for Teaching Conceptual Understanding, Elementary qui a grand succès depuis sa sortie en 2017. Elle est actuellement enseignante en Ontario. Après 32 ans passées dans le domaine de l’enseignement primaire dans des classes principalement bilingues, elle est considérée spécialiste dans son domaine. La bourse du ministère de l’Éducation pour le programme d’apprentissage et de leadership du personnel enseignant (PALPE) que Nathalie a obtenue lui a permis de mener des recherches sur le curriculum et l’enseignement reposant sur des concepts. Auparavant, elle a été coordinatrice du programme primaire de la Toronto French School et a été très impliquée en tant que présentatrice et consultante pour le Baccalauréat International.


NATHALIE LAURIAULT is the co-author of Tools for Teaching Conceptual Understanding and a teacher in Ontario, Canada. Having taught for 30 years, she has specialized in teaching young children in mostly bilingual classroom settings. Recently, she was awarded a grant for the Teacher Learning Leadership Program from the Ministry of Education to do research on Concept-Based Curriculum and Instruction in her classroom. Previously, she served as the Primary Years Programme Coordinator at the Toronto French School and was very involved with the International Baccalaureate of America as a presenter and consultant.

Related PD Resources