This session has been completed.

Parlez! On vous écoute. Outils et stratégies d’évaluation de la composante orale

Registration Closed
Facilitator(s): Monica Tang
Date:April 20, 2017
Time:9:00 am – 3:30 pm
Cost:
$50.00
(includes lunch, which is not prepared in a nut/gluten-free environment)
Location: Edmonton (ERLC Office at Elmwood School)
Room 17/18, 16325 - 83 Avenue
Google Map
Course code: 17-FR-151

Who should attend

Grade 6 - 12 French Immersion and FSL Teachers, Administrators

This session will be presented in French.

About this learning opportunity

Au-delà du concours d’art oratoire et des présentations de projet, comment évaluer l’oral dans des situations de communications plus authentiques? Depuis plusieurs années, nous avons expérimenté des stratégies pratiques inspirées du Référentiel de compétences orales de l’ACPI, du Diplôme d’études en langue française (DELF) et du Baccalauréat international (BI). Le résultat est une série d’activités progressives et engageantes accompagnées d’un enseignement explicite de certaines stratégies d’interaction à l’oral et finalement, un système d’évaluation et auto-évaluation qui permet à l’enseignant d’adapter sa pratique et à l’apprenant de comprendre comment mieux s’améliorer. Ces activités et évaluations s’appliquent autant dans les cours de langues que dans les cours de Sciences, Sciences humaines, Mathématiques et autres!

Tools and Strategies to Evaluate French Oral Language Production

Beyond memorized speeches and project presentations, how can we better evaluate the oral component in our language programs? For several years now, we have been experimenting with practical strategies inspired by the ACPI’s Référentiel de compétences orales, the Diplôme d’études en langue française (DELF), and the International Baccalaureat (IB) examination. The result is a series of progressive and engaging activities, accompanied by the explicit teaching of specific strategies used in oral interaction, and finally, by a system of evaluation and self-evaluation that enables the teacher to adapt her practice and enables the student to understand how to improve. Moreover, these activities and evaluation practices apply just as easily in language courses as in Sciences, Social Studies, Mathematics and more!

This learning opportunity is being provided through a grant from Alberta Education.

About the facilitator(s)

Monica Tang a enseigné dans le programme d’immersion française depuis plusieurs années en Colombie-Britannique, dans les niveaux élémentaire, intermédiaire et secondaire. Elle enseigne également un cours de didactique des mathématiques en français à l’Université Simon Fraser. Tout récemment, elle a commencé un poste dans les Field Programs à SFU où elle travaille avec les enseignants. Sa recherche de maitrise a focalisé sur l’apprentissage des mathématiques en français et elle travaille présentement sur sa thèse de doctorat sur l’Identité bilingue des enseignants de français. 

Monica Tang has taught in the Immersion program for many years in British Columbia, in Elementary, Middle and Secondary levels. She also teaches a Mathematics methodology course at Simon Fraser University. And recently, she started working with teachers in the Field Programs at SFU. Her Master’s research focused on Learning Mathematics in French and she is now working on completing her Doctoral thesis on the Bilingual Identity of French Teachers.

Related PD Resources

Save to your phone